Κατηγορίες υγρών φρένων
Τα πρώτα οχήματα εξοπλισμένα με υδραυλικά συστήματα φρένων κυκλοφόρησαν το 1924. Οι αλκοόλες, ιδιαίτερα οι πολυαλκοόλες όπως η γλυκερόλη, και τα μίγματα γλυκερόλης-νερού έχουν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν ως υδραυλικά υγρά. Στην πραγματικότητα, τα προϊόντα αυτά δεν ανταποκρίνονται στις σημερινές τεχνολογικές απαιτήσεις και έχουν μόνο ιστορικό ενδιαφέρον.
Υπάρχουν τρεις κύριες κατηγορίες υγρών φρένων.
Οι κύριες κατηγορίες που χρησιμοποιούνται σήμερα έχουν σαν βάση τους γλυκολαιθέρες, αλλά υπάρχουν και διαθέσιμα υγρά με βάση το ορυκτέλαιο (Citroën Hydraulic Mineral Liquid LHM) και τη σιλικόνη (DOT 5). Τα έλαια σιλικόνης χρησιμοποιούνται κυρίως σε στρατιωτικά οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ τα ορυκτέλαια χρησιμοποιούνται για πολύ συγκεκριμένες εφαρμογές (Citroen, Rolls Royce κλπ.).
Σύνθεση
Εφαρμογή
Προδιαγραφές
Πλεονεκτήματα
Μειονεκτήματα
Γλυκολαιθέρες και παράγωγα
95% της παγκόσμιας αγοράς
DOT 3, DOT 4, DOT 5.1
Αναμείξιμο με νερό
Χαμηλή συμπιεστότητα
Συμβατό με ελαστομερή
Υγροσκοπικό
Ορυκτέλαια
Citroen
LHM
Υψηλό σημείο βρασμού
Δεν αναμειγνύεται με νερό
Περιορισμένη συμβατότητα με καουτσούκ
Έλαια σιλικόνης
Παλαιά στρατιωτικά οχήματα
DOT 5
Υψηλό σημείο βρασμού
Περισσότερο συμπιεστό από τα υγρά γλυκόλης
Πολύ ακριβό
Ανάγκη σε ειδικού τύπου ελαστομερή
Το γεγονός ότι τα υγρά φρένων είναι υγροσκοπικά αποτελεί ταυτόχρονα πλεονέκτημα και μειονέκτημα.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ,
γιατί το νερό είναι παντού και η υγρασία που περιέχεται στον αέρα μπορεί να διαπεράσει μέσα από τους μικροσκοπικούς πόρους των εύκαμπτων σωλήνων των φρένων, μέσα από το πλαστικό κυλινδρικό ρεζερβουάρ και μέσα από τις τσιμούχες του υδραυλικού συστήματος. Καθώς τα υγρά φρένων απορροφούν νερό, τα τοπικά επίπεδα συγκέντρωσης στο διάλυμα είναι συνήθως αρκετά χαμηλά για να αποφευχθεί η διάβρωση. Επίσης όταν εκτίθεται σε χαμηλές θερμοκρασίες, το διάλυμα έχει τη ικανότητα να εμποδίσει την ψύξη του νερού από μόνο του.
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑ,
επειδή το νερό αυξάνει το ιξώδες του διαλύματος σε χαμηλή θερμοκρασία και μειώνει το σημείο βρασμού του. Όταν το διάλυμα που περιέχει υγρασία θερμαίνεται, μετατρέπεται σε ατμό. Οι υδρατμοί αυτοί δημιουργούν κενά στο σύστημα καθιστώντας το υγρό φρένων πιο συμπιεστό, μειώνοντας έτσι την ικανότητα του να μεταδίδει τη δύναμη που απαιτείται, για να σταματήσει αποτελεσματικά και με ασφάλεια το αυτοκίνητο.